FANDOM

Ödesryttarna.jpg

Lisa, Anne, Alex och Linda, de första Ödesryttare man kommer i kontakt med i spelen

"Bandet mellan en ung kvinna och hennes springare är det som vaktar ondskan som ligger begravd i djupet." -Fripp

En Ödesryttare, eller en Soul Rider, är en utvald person med speciella krafter. Oftast finns det fyra Ödesryttare. De arbetar för att beskydda Jorvik från Garnok och hans generaler. Dessa tjejer har ett speciellt band till sina hästar som t.ex. utrycker sig genom att de kan tala med dem. Ödesryttarnas krafter delas upp i fyra kategorier: solen, månen, stjärnan och blixten. Dessa kategorier delas inom Aideens Beskyddare upp i olika Cirklar, där medlemmar av en Cirkel lär sig mer om krafterna inom just den Cirkeln. Ödesryttarna vi endast känner till heter Lisa, Alex, Linda och Anne.

Cirklar

Stjärnan

Lisaport.png
Stjärnan är sammanbunden med Blixten, och ligger öster om den. Rött är blodets färg; rött är också håret på den som bringar liv.

Den Ödesryttare som är stjärnan har kraften att "ge" liv. Det uttrycker sig till exempel i form av healing. Den enda kända medlemmen inom Cirkeln är Lisa.

Helande-symbol.png

Symbolen som visas på datorskärmen då Lisa helar Starshine

Månen

Lindaport.png
Månen står högt i nordväst. Visionerna är mörka, liksom ryttaren för det förgångna och framtiden.

Den Ödesryttare som är sammanbunden med månen har kraften se i det förflutna, nuet och framtiden. Detta uttrycker sig ofta i olika syner. Den enda kända medlemmen av Cirkeln är Linda.

Solen

Anneport.png
Solen går ned i sydöst. Hon rider med gyllene hår och vingar, och trotsar tid och rum.

Den Ödesryttare som är sammanbunden med solen har förmågan att förflyta sig mellan olika existentiella världar. Ett exempel på denna kraft är att denne kan öppna portaler mellan vår värld och Pandoria. Kända medlemmar av Solens Cirkel är Elizabeth Sunbeam och Anne .

Blixten

Alexport.png
Blixten slår ner rakt ifrån norr. Krigarens färg är densamma som lera och läder.

Blixten har kraften att ta liv. Hon kan ta själar. Det uttrycker sig i SSL genom att Alex har förmågan att ta själar. Blixten är Ödesryttarnas krigare.

Starshine Legacy

Lisa, Linda, Anne och Alex är de utvalda Ödesryttarna i spelen. De kämpar för att förhindra att Garnok, med hjälp av sina generaler, ska bryta sig lös. De arbetar under Fripps ledning, och har ibland också hjälp av Herman från Jorviks ridskola.

Star Stable Online

spelaren kommer till Jorvik i SSO är Alex den enda Ödesryttaren som inte är spårlöst försvunnen. Spelaren får hjälpa till med att hitta de andra Ödesryttarna medan mörka krafter verkar växa sig starkare på ön. Spelaren lyckas senare befria Linda, som vart inlåst i Silvergladeslottet under en tid. Efter ett tag får spelaren också hjälpa Lisa ut ur Pandorias värld. Anne är fortfarande spårlöst försvunnen, men befinner sig antagligen i Pandoria hon med.

Trivia

  • I Starshine-spelen användes det svenska namnet Ödesryttarna för att hänvisa till gruppen, medan det engelska Soul Riders används i SSO.
  • Ödesryttarnas krafter representerar liv, död, tid och rum.

Slumpartad wiki