FANDOM

NSHCuddlePinkLogo
Hästen är spelarens ständiga följeslagare och bästa vän. Spelaren väljer själv hur dennes första häst ska se ut och har möjlighet att välja namn åt den. Möjlighet finns att köpa ny hästutrustning till hästen i de många olika butiker som finns runt New Jorvik.
Häst
Hästen spelaren får i början av spelet är ett Jorvikiskt varmblod och är ridlägerhäst på Moorlandstallet, och uthyrd av de riktiga ägarna. JudySilverglades Hästsportcenter red samma häst tidigare. Senare i spelet får spelaren möjligheten att köpa hästen från dess förra ägare för 300 Jorvik Shillings. Om man är ny spelare så "hyr man hästen" fram tills dess. Spelaren kan också köpa fler hästar för Star Coins under spelet gång.

Hästarna runtom i Jorvik varierar i kostnad. Rasen Jorvikisk Ponny och vissa av rasen Chincoteagueponny är generellt sett billigare än hästarna. Ponnyerna kostar just nu mellan 350-750 Star Coins medan hästarna kan kosta uppåt 990 Star Coins. Den billigaste hästen kostar 300 Star Coins. Den dyraste hästen kostar 1425 Star Coins och är en Fjording som spelaren får på level 10 direkt.

Namnval

Hästavatar

Då hästens namn bestäms används ett rullistsystem på samma vis som då spelaren väljer sitt efternamn. På samma sätt har hästen alltid två delar i sitt namn (t ex. ThunderBlood, BraveJumper, AshDancer). Detta gör så att spelmoderatorerna kan vara säkra på att inga olämpliga ord förekommer i hästens namn, samtidigt som spelaren får begränsad valmöjlighet. Spelaren måste välja ett namn på sin häst vid inköpet, men kan när som helst ändra namnet hos en Notarie. Se alla valbara namnalternativ här

Förmåga

Genom att gå upp i level kan hästens förmåga att springa snabbt, vända smidigt, hoppa högt och långt samt dess uthållighet öka ytterligare. Hästen får även olika färdighetsbonusar beroende på vilken ras den tillhör. Hästens maximala level är 15.

Skapa häst

Skärmen som visas då spelaren väljer utseende på sin första häst.

Hästens humör i spelet

Huvudartikel: Hästskötsel

Hästens humör visas med en smiley under dess hälsomätare uppe i vänstra hörnet av skärmen. Det finns fem olika hälsotillstånd - ledsen, butter, tillfreds, glad och inspirerad. Hästens förmåga håller sig på topp endast om den även är på bra humör. Om hästen är ledsen är den mycket långsam och dessutom svårmanövrerad.

Hästen måste skötas om varje dag för att hålla sig på bra humör, det tar sju dagars skötsel för att höja hästens glädjenivå från ledsen till inspirerad.

Hästens karaktärsblad

Häst karktärsblad

Hästens karaktärsblad

I hästens karaktärsblad visas nivå, erfarenhetspoäng, hälsa, humör, behov, färdighetsbonusar som tillkommer med nivåer, rasbonusar, utrustningsbonusar och vilken hästutrustning den aktuella hästen bär.

Styrka - Hur högt och långt hästen kan hoppa

Disciplin - Hur bra hästen svarar på kommandon

Snabbhet - Hur snabb hästen är

Uthållighet (Tålighet) - Hur mycket skada hästen tål

Vighet - Hur snabbt hästen svänger

Kommando - Hur snabbt hästen lyssnar på ryttarens kommandon.
..1

Detalj på Nordsvenskens karaktärsblad

På NordsvenskensHaflingernsIslandshästens och Fjordhästens karaktärsblad finns en liten snöflinga som visar att rasen tål den extrema kylan i Dinodalen. Om din häst inte har denna symbol på sitt karaktärsblad så kommer din häst springa långsammare och har sämre utålighet samt blir lätt hungrig ofta.
ArabiansGallopingPinkLogo

Flera hästar

Huvudartikel: Hästfunktionen

Det är i spelet möjligt för spelaren att köpa flera hästar än sin starthäst. Detta görs genom att spelaren tar sig till ett försäljningsstall eller hästmarknaden och där köper en ny häst. Innan hästön kom hade spelaren ett begränsat antal ägda hästar. I nuläget kan spelaren ha ett obegränsat antal i sin hage. MyStable har initialt boxutrymme för totalt 12 hästar, men spelaren kan utöka antalet boxplatser upp till 18 boxar totalt mot 249 Star Coins för varje upptatering.

Spelaren kan sälja en häst för 2500 Jorvik Shillings. Det är dock inte möjligt att sälja sitt Jorvikiska Varmblod.
ConnemaraHanoverianPinkLogo

En Connemara och en Hannoveranare

Tillgängliga hästraser

MustangHugPinkLogo

En spelare och en Mustang

Nedanstående hästar (förutom Jorvikiskt Varmblod) finns att köpa runt om i Jorvik för 300-1425 Star Coins. Du kan också ändra färg på din starthäst om du inte är nöjd med den du valde från början. Det gör du i ditt hemstall.

Tillgängliga ponnyraser

Ponnyraserna är de enda raserna som kan delta i Ponnyloppet och Ponnychampionatet. Nedanstående ponnyraser går att köpa i spelet, för 300-790 star coins. Ponnyer kostar vanligen mindre än hästar i spelet.

Trivia

  • Sedan våren 2015 har alla nya hästraser fått unika kroppsmodeller och animationer. Några redan befintliga raser har även fått sig nya modeller och animationer.

Hästraser
Star Stable Online: Jorvikiskt varmblodJorvikisk ponnyDanskt VarmblodArabiskt FullblodFrisisk sporthästMorabFrieserhästNordsvensk BrukshästP.R.E. (Andalusier)TinkerhästEngelskt FullblodStarhästMorganhästAchaltekeerOldenburgareSelle FrançaisHolländskt VarmblodWestfalisk HästAppaloosaPaintFjordhästChincoteagueponnyQuarterhästShirehästIslandshästWelshponnyJorvikisk UrhästLipizzanerMustangHaflingerHannoveranarePintoarabConnemaraLusitanoTrakehnare

Starta en diskussion Diskussioner om Häst (SSO)

  • Hjälp!! Ny på wikin!

    4 meddelanden
    • Tror tyvärr inte det går! Du kan däremot sälja din häst för JS :)
    • Nej tyvärr, när man har köpt en häst så har man. Man kan sälja för JS men du får inte dina SC tillbaka
  • Hästarna

    14 meddelanden
    • Okej, tack för svaret❤