FANDOM

Häst

Officell screenshot på ett engelskt fullblod med ägare

Häst är ett djur som finns i både vilt och tamt tillstånd i Jorvik, där den är hyllad av lokalbefolkningen. Hästen är för befolkningen viktig både som transportmedel och som vän.

Hästen

Hästen är ett fyrfota hovdjur som finns i många olika färger och storlekar. En häst med mankhöjd under 148 cm kallas för ponny.

Vilda hästar

Jorviks egna vildhäst är Starhästen, som är känd för sitt lynne och blåaktiga päls. Lisas berömda häst Starshine är av denna ras.

Tama hästar

Jorvik livnär sig som bäst på sin verksamhet med hästarna. Bäst känd är Jorviks ridskola och Moorlandstallets ridläger, men hästar i tamt tillstånd finns över hela Jorvik.

Hästraser

Liksom många andra djur kan hästarnas utseende, färg och storlek bero på dess ras. Medan vissa raser är omsorgsfullt framavlad av människan genom många århundraden är vissa raser fortfarande influerade av dess vilda ursprung.

Inhemska raser i Jorvik

Medan Starhästen numera är en sällsynt ras som har funnits i vilt tillstånd är det okänt om även det Jorvikiska varmblodet och den Jorvikiska ponnyn har funnits i det vilda eller om det är raser som avlats fram av befolkningen.

Importerade raser i Jorvik

Trivia

  • Den Jorvikiska ponnyn är än så länge den enda ponnyrasen som någonsin synts i någon av spelserierna.

Hästraser
Star Stable Online: Jorvikiskt varmblodJorvikisk ponnyDanskt VarmblodArabiskt FullblodFrisisk sporthästMorabFrieserhästNordsvensk BrukshästP.R.E. (Andalusier)TinkerhästEngelskt FullblodStarhästMorganhästAchaltekeerOldenburgareSelle FrançaisHolländskt VarmblodWestfalisk HästAppaloosaPaintFjordhästChincoteagueponnyQuarterhästShirehästIslandshästWelshponnyJorvikisk UrhästLipizzanerMustangHaflingerHannoveranarePintoarab