FANDOM

Nypålle

Hästfunktionen är en funktion som ryktats om sedan SSO's start och som blev verklighet den 10 April 2013. Funktionen går ut på att spelaren kan införskaffa flera hästar.

Syfte

Hästfunktionen ger spelaren möjligheten att köpa in fler hästar än sin första. Spelaren kan äga obegränsat antal hästar, dock kan inte alla vara i hemstallet samtidigt. Samtidigt som spelaren köper hästen väljer denne vad hästen ska heta, och namnet går vid behov senare att ändra hos Notarien i Silvergladebyn eller i Jarlaheim. De inköpta hästarna går att sälja för JS. Dock kan spelaren inte sälja sin första häst.

Hur funktionen fungerar

Star Stable Tutorial - Horses02:07

Star Stable Tutorial - Horses

Köpa en häst

Genom att klicka på en häst i en hästmarknad går det att se informationsblad med information om rasen, rasbonus och hästens pris. Vid köp av en häst transporteras denne till spelarens hemstall och spelaren måste gå till hemstallet för att kunna hämta sin nya häst. Hästen anländer till stallet på level 1 och med maximal lycka. Då man har köpt en häst vid en hästmarknad försvinner den därifrån till spelarens nästa inloggning, vilket tekniskt sett gör det möjligt att äga flera hästar av samma ras och färg om så önskas.

Byta häst

För att byta häst går spelaren fram till den häst i sitt hemstall denne vill byta till och sitter upp på den. När spelaren loggar ut och loggar in igen kommer den ha kvar hästen som senast användes.

Sköta om hästen

Huvudartikel: Hästskötsel

Precis som spelarens första häst behöver de nyinköpta hästarna skötas om varje dag. Då hästen står inne i hemstallet blir den inte mer hungrig, törstig eller smutsig, men om den inte sköta om en dag kommer den ändå vara mer ledsen nästa dag.

Byta utrustning

För att kunna byta utrustning då spelaren har mer än en häst krävs det att spelaren sitter på den häst som utrustningen ska bytas på. Eller så kan man först hoppa upp på hästen och sen öppna karaktärsbladet, då kan man stå på backen.

Sälja en häst

För att sälja en häst måste spelaren återigen stå inne i hemstallet och plocka av hästen all utrustning. På hästens informationsblad dyker då en "sälj"-knapp upp och det blir möjligt att sälja hästen för 2500 JS. Det är dock omöjligt att köpa tillbaka hästen vid samma nivå som den såldes vid. Det är också omöjligt att sälja den häst spelaren startade spelet med.

Priser

Att köpa en häst kostar Star Coins i Star Stable Online. Priserna ligger för närvarande mellan 300-990 SC. Det är dock möjligt att köpa en häst även om spelaren inte är Star Rider (Endast i gratisdelen).

När man säljer en häst så får man 2500 JS i kompensation. Ångrar du dig kan du tyvärr inte få din häst tillbaks.

Hästmarknader

Alla de valbara hästarna som spelaren kan köpa står i speciella hästmarknader som är utplacerade runt om i New Jorvik.

Tillgängliga raser

Olika raser har olika rasbonus, men alla hästar inom samma ras har samma bonus. Det innebär att t ex. alla Danska varmblod har exakt samma bonus oavsett deras färg och pris. Spelarens första häst är ett Jorvikiskt Varmblod, och rasen är inte tillgänglig på annat sätt.

Sedan våren 2015 har Star Stable släppt nya versioner av äldre hästar. De nya modellerna på hästar har attribut som liknar sina motsvarigheter i verkligheten, och har även helt nya animationer. Då en ny modell av en gammal häst släpps, sjunker de originala hästarna av samma ras vanligtvis i pris.

Morab brun

En köpbar Morab

Planerade raser

SSE planerar att släppa fler raser framöver, och har bekräftat följande hästraser:

Hagen

När en spelares MyStable blir fullt skickas hästar den köper automatiskt till Hagen. Spelaren kan ha hur många hästar den önskar i Hagen samtidigt. I skillnad från den företrädadande funktionen Hästön är Hagen gratis, men spelaren är tvungen att sköta om hästarna i den.

"Hästfunktionen" i Star Stable

I Star Stable-spelen går det att köpa hästar med den enda pengavaluta som där finns tillgänglig. Hästarna säljs med redan fastställda egenskaper, varje häst har ett specifikt maxgräns på varje egenskap som den kan tränas upp till. Det är bara möjligt att äga en häst åt gången - om spelaren väljer att köpa en ny häst ersätter den hästen den som spelaren hade innan.

Trivia

  • Det går inte att sälja sin första häst.
  • Fram till onsdagsuppdateringen 2013-05-22 var det bara möjligt att ha upp till sex hästar.
  • Fram till onsdagsuppdateringen 2013-10-09 var det bara möjligt att ha upp till åtta hästar.
  • Från och med uppdateringen 2014-02-04 då Hästön kom till spelet kan spelaren äga så många hästar denne önskar.
Hästraser
Star Stable Online: Jorvikiskt varmblodJorvikisk ponnyDanskt VarmblodArabiskt FullblodFrisisk sporthästMorabFrieserhästNordsvensk BrukshästP.R.E. (Andalusier)TinkerhästEngelskt FullblodStarhästMorganhästAchaltekeerOldenburgareSelle FrançaisHolländskt VarmblodWestfalisk HästAppaloosaPaintFjordhästChincoteagueponnyQuarterhästShirehästIslandshästWelshponnyJorvikisk UrhästLipizzanerMustangHaflingerHannoveranarePintoarabConnemara

Starta en diskussion Diskussioner om Hästfunktionen