FANDOM

Starstable1

Häst med utrustningssetet som släpptes vid SSO's 1-årsfirande

Hästens utrustning är till både för estetiska och praktiska skäl. Utrustningen används för att öka hästens färdigheter och förmågor som i sin tur gör ekipaget mer lättmanövrerad. Hästutrustning går att köpa i butiker belägna på ön Jorvik samt på vissa andra platser i spelet. Under vissa högtider kan spelaren få tag på exklusiv utrustning som endast finns tillgängliga under en begränsad period. Om spelaren är Star Rider finns det möjlighet att lägga undan kläder i hemstallet.

Tillgänglighet

Utrustning går att få tag på antingen genom att köpa de i någon av butikerna, som belöning efter att ha avslutat ett uppdrag eller i en Värdekod

Sortiment

Träns

Det finns två olika modeller av träns (tyglar) - grundmodellen med engelsk nosgrimma och en nyare, westerninspirerade varianten utan nosgrimma. Det är valfritt att använda träns, då spelaren kan rida på hästen utan utrustning.

Sadlar

Det finns tre olika modeller av sadlar. Den originala modellen som funnits med ända sedan Starshine Legacy (av många spelare kallad "Dressyrsadeln"), en modell introducerad i Star Stable: Höstryttaren som påminner mer om en allroundsadel samt en modell tillkommer i Star Stable: Sommarryttaren, baserad på en westernsadel. Det är valfritt att använda sadel, då spelaren kan rida på hästen utan utrustning.

Schabrak

Det finns tre olika typer av schabrak (filtar) är tillgängliga. Original schabraket har funnits tillgänglig i Starshine Legacy samt i alla fyra Star Stable-spel och är en simpel filt med kanter. Dessutom finns det även en större modell som ser mer realistisk ut tillsammans med dressyrsadeln och allroundsadeln samt ett tredje alternativ som är en kombination av de båda - en liten filt med rundade hörn. Det är valfritt att använda schabrak, då spelaren kan rida på hästen utan utrustning.

Hästskor

Hästskor går endast att köpa på några få ställen och är inte en lika vital del av hästens utrustning som övriga föremål. En bit in i spelet får spelaren möjlighet att tillsammans med Conrad Marsdeen smida egna skor till hästen, som för tillfället är de med högst bonus tillgängliga. Sedan hästfunktionen släpptes finns skor med samma bonus att köpa i Aideens rustkammare. Det är valfritt att använda hästskor, då spelaren kan rida på hästen utan utrustning.

Dekorationer

Viss utrustning finns endast för syns skull. Bland dessa finns dekorationer, som går att köpa i speciella dekorationsbutiker samt under olika högtider. Dekorationerna innefattar sadelväskor, benlindor samt tränsdekorationer och svansdekorationer som blommor och rosetter.

Trivia

Starta en diskussion Diskussioner om Hästutrustning