FANDOM

IcelandicBrushPinkLogo

Islandshästen är en hästras som omnämndes i Säsong 1 Episod 2 av The Star Stable Show och som släpptes till spelet i Onsdagsuppdateringen 2015-12-09. Hästen är helt unik i det att den har en extra gångart - tölt.

Fakta om rasen

Det var under sent 1300-tal som islandshästen fördes till Jorvik av isländske hästuppfödaren Jokul Tómasson. Jokul hade tillsammans med sin dotter Brynhildur tillbringat flera år i det Osmanska riket där de jobbat för den rike handelsmannen Asil Birdal. När den Osmanska härskaren Murad I dog sommaren 1389 valde Jokul och Brynhildur att lämna landet.

Eftersom det sedan 900-talet var förbjudet att återföra islandshästar som en gång lämnat Island skulle Jokul och Brynhildur vara tvungna att överge sina älskade hästar om de ville tillbaka till sitt hemland. Detta var inget alternativ för varken Jokul eller Brynhildur. Därför skedde det att Jokul och Brynhildur steg i land på Jorvik en snöig vinterdag i slutet av 1389 med sina hästar.

Den Jorvikiska islandshästen blev snabbt en populär häst bland invånarna i Jorvik och används idag både för nöjesridning och tävling. En av alla de charmiga egenskaper som den Jorvikiska islandshästen besitter så är tölten en av de mest kända.

Star Stable Online

För att kunna köpa hästar av denna ras måste spelaren vara minst level 16.
  • Svartvit skäck islandshäst
  • Silversvart islandshäst.

Tillgängliga hästar

Tillgängliga manstilar

  • Kort man på båda sidorna av halsen
  • Knoppad man
  • Mellanlång man på en sida av halsen
  • Lång man på en sida av halsen
  • Lång man på båda sidorna av halsen

Tölt

Island

Förutom skritt, trav och de tre galopperna kan Islandshästen också tölta. För att tölta måste hästen röra sig framåt i skritt. Spelaren håller då ner Shift tangenten, trycker på en framåtdrivande tangent, (uppåt-pilen eller W), och hästen börjar att tölta.

Pre-release

Star Stable Teasers - The Icelandic Horse

Under bloopern i slutet av Episod 2 av The Star Stable Show står Matilda framför en greenscreen och ska påbörja avsnittets Q&A. Hon stoppas upp av personen som ger henne frågorna på papper, som säger "eh vänta lite, säg ingenting om Islandshästen bara, vi vill inte spoila det", innan avsnittet slutar.

Rasen bekräftades även senare i kommentarer från Star Stable i videons kommentarsfält.

I det fjärde avsnittet av The Star Stable Show bjuder Star Stable också på en trailer och releasedatum (9 december) bekräftas.

Trivia

Hästraser
Star Stable Online: Jorvikiskt varmblodJorvikisk ponnyDanskt VarmblodArabiskt FullblodFrisisk sporthästMorabFrieserhästNordsvensk BrukshästP.R.E. (Andalusier)TinkerhästEngelskt FullblodStarhästMorganhästAchaltekeerOldenburgareSelle FrançaisHolländskt VarmblodWestfalisk HästAppaloosaPaintFjordhästChincoteagueponnyQuarterhästShirehästIslandshästWelshponnyJorvikisk UrhästLipizzanerMustangHaflingerHannoveranarePintoarabConnemaraLusitanoTrakehnare