FANDOM

JWH ShiresMagicPinkLogo

Jorvikisk Urhäst är en hästras i Star Stable Online. Hästen är Jorviks egen vildhäst som funnits på ön i många år och den finns i alla storlekar och färger. De sägs leva i de mystiska skogarna i Mistfalls bergstrakter och kommer endast till Silverglade tillsammans med Gary Goldtooth. Hästens signum är att den byter färg beroende på var den är på ön.

Den Jorvikiska Urhästen är den enda hästrasen i Star Stable Online som enbart säljs under begränsade tidsperioder.

Release

I en tävling startad på Instagramkontot @My_Star_Stable_Horse i början av 2016 uppmuntrades Star Stable Online's spelare att skapa en egen häst genom att följa olika steg. En vinnare skulle vinna sin designade häst i spelet. Då vinnaren utsetts gick SSO-teamet ut med att vinnarhästen samt ytterligare två utvalda hästar skulle säljas i spelet under en begränsad period.

Rasbeskrivning

"På de mer otillgängliga platserna på Jorvik finns det fortfarande en del flockar med vildhästar kvar av den jorvikiska urrasen. Den jorvikiska urhästen är väldigt speciell då den kan ha mycket bjärta färger på både täckhår och skyddshår. Färger som blått, rött, grönt, lila och orange är inte ovanliga. Även hästarnas ögon kan ha ovanliga färger, som violett, rött eller klarblått.

Hästen tros ha uppstått i symbios med det pandoriska energiflödet, vilket är den uppenbara orsaken till de unika färgerna. Somliga påstår att de jorvikiska urhästarna besitter magiska förmågor. Oftast är de lite lägre och knubbigare, som fjordingarna, men förekommer även i andra former med stor variation i mankhöjd.

De unika färgerna eller mönstren de här hästarna kan ha, framträder i regel inte i civilisation men i naturen syns de desto tydligare.

OBS: Den Jorvikiska urhästen är inte lika snabb som övriga hästar."

Funktion

De Jorvikiska Urhästarna har en särskild magi som gör att de ute i vildmarken ändrar färg från sina neutrala färger till sina naturliga färger, påverkade av Pandorisk energi. Då hästen närmar sig Jorviks olika byar återfår den sina neutrala färger.

Tillgängliga hästar

Första släppet

De första hästarna, som hade stora likheter med Islandshästarna, var enbart tillgängliga under perioden 8 till 15 Juni 2016, samt under perioden 20 till 27 Juli 2017. Spelare som köpt en eller flera av hästarna kan därefter fortsätta använda dem som vanligt. Alla tre hästar kostade 399 Star Coins. 

  • Blå häst med blå man och ljusblåa ben. Då hästen är i städer och byar är den helt grå.
  • Svart häst med röd man och röda ben. Då hästen är i städer eller byar är den helt svart.
  • Grå häst med lila man och lilaaktigt mönster på ryggen. Då hästen är i städer eller byar är den ljust grå med svart man. Denna häst var vinnarhästen i Star Stables Instagramtävling.

Andra släppet

Den 1 februari 2017 till den 14 februari kom fler Jorvikiska Urhästar till Jorvik. Dessa hästar liknar Shirehästen. Alla tre hästarna kostar 599 Star Coins.

  • Svart häst med blå man och blå ben. Då hästen är i städer och byar är den mörkt grå.
  • Brungrön häst. Då hästen är i städer och byar blir den flaxfux med vita ben.
  • Vit häst med rosa man och svans. Då hästen är i städer och byar blir den flugskimmel med brun man och bruna ben.

Tredje släppet

Den 17 januari till den 31 januari 2018 kom det fler urhästar i Shire modell. Dessa kostade 599 SC.

  • Guld färgad på hela hästen. När den är i byar/städer är den isabell färgad med vit man och vita ben
  • Vit med regnbågs ben samt regnbågs man och svans. När den är i byar/städer är den grå med vita ben samt vit man och svans.
  • Brun där fram och rödlila där bak. När den är i byar/städer är den brun med mörk bruna ben samt mörk brun man och svans.

Trivial

  • Den Jorvikiska Urhästen släpptes för första gången till Star Stable Online i onsdagsuppdateringen 06-08-2016. Hästen stannade i spelet under en enda vecka.
  • Den Jorvikiska Urhästen är den tredje av Star Stable Onlines fiktiva hästraser, efter det Jorvikiska Varmblodet och den Jorvikiska Ponnyn.
  • Den svarta Urhästen med röd man har stora likheter med Ms Morses häst, som spelare tidigare uttryckt starka önskemål om att få köpa i spelet.
  • Galloper Thompsons stora häst är en Jorvikisk Urhäst.
  • Den Jorvikiska Urhästen är unik i flera bemärkelser:
    • Hästen är den första någonsin i Star Stable Online som sålts enbart under en begränsad period.
    • Hästen i det första släppet är den billigaste någonsin med egna animationer. Hästen i det andra släppet är den näst billigaste någonsin med egna animationer.
    • Hästen är den första, och hittills enda, med magiska egenskaper.
    • Hästen är den enda som har snabbhet som ligger mellan ponnyerna och de större hästarna.
    • Hästen är en av få som inte kan byta manstil.
    • Om man sätter benlindor på hästen dyker det upp en text som förklarar att benlindorna inte kan synas.

Hästraser
Star Stable Online: Jorvikiskt varmblodJorvikisk ponnyDanskt VarmblodArabiskt FullblodFrisisk sporthästMorabFrieserhästNordsvensk BrukshästP.R.E. (Andalusier)TinkerhästEngelskt FullblodStarhästMorganhästAchaltekeerOldenburgareSelle FrançaisHolländskt VarmblodWestfalisk HästAppaloosaPaintFjordhästChincoteagueponnyQuarterhästShirehästIslandshästWelshponnyJorvikisk UrhästLipizzanerMustangHaflingerHannoveranarePintoarabConnemaraLusitano