FANDOM

Midsommar 2014.png

Midsommar är en kristen/hednisk högtid som firas på Jorvik. På midsommarafton samlas öns invånare för att tillsammans tända ett midsommarbål och för att resa en midsommarstång. Det brukar även dukas upp till långbord. Bonden Steve har ansvar för de årliga förberedelserna inför det jorvikiska midsommarfirandet.

Återkommande uppdrag

Dag 1

Spelaren inleder midsommaruppdragen med att hjälpa Steve att annordna en midsommarfest. I år hålls festen på Everwindfälten där spelaren börjar med att bygga upp en majstång. Strängerna hämtar denne hos Steve, björklöv väster om Silvergladebyn och blommor på Everwindfälten innan majstången monteras ihop. När majstången är rest hämtar Barney långborden, Gilbert fixar festmaten och Harold drycken. Spelaren får även samla torra grenar till en bål, dessvärre tar inte brasan eld förrens Barney hällt fotogen över den. När bålen är klar får spelaren rida till Landon och fixa musiken, till Derek för att posta festinbjudningarna och till Rådsman Gilbert för att fixa en flagga. Spelaren får även plocka sju sorters blommor att lägga under kudden tills morgondagen.

Dag 2

Midsommar.png

Midsommarset från år 2013

Spelaren får en midsommarkrans till sig och sin häst som tack för hjälpen. Steve förklarar även Midsommarfesten öppnad!

Kläder och utrustning

Midsommarbutiker finns tillgängliga i Jorviks större städer och byar under högtiden och varje år lanseras nya kläder samt ny utrustning. Ytterligare kläder och utrustning finns även att få tag på i samband med Felix årliga midsommarskattjakt.

Midsommar på Jorvik

Trivia

  • Av okänd anledning så firades inte midsommar år 2012 utan blev en högtid på Jorvik först år 2013.
  • År 2014 tillkom Felix midsommarskattjakt.

Slumpartad wiki