E76263eb4feda0da6212eba401faba55

Officiell snapshot på spelarkaraktär i westerninspirerade kläder

Spelarkaraktären är den ryttare i SSO spelaren upplever historien som. Varje spelarkaraktär har ett unikt namn som spelaren väljer själv och även ryttarens utseende, liksom hur dennes häst ska se ut och heta. Det går i dagsläget endast att spela som en flicka.

Biografi

Karaktären ska spendera sommaren i Moorlandstallet, där hon ska få jobba och ta hand om en egen häst. Efter sommaren hoppas hon på att bli accepterad till Jorviks hippologiska institut, vilket skulle innebära att hon får möjligheten att bosätta sig på Jorvik.

Namnval

Player

Då spelarens namn ska väljas finns det tre olika alternativ. Det finns en lång rullista med olika förnamn, medan två rullistor finns för efternamnet. Detta innebär att karaktärens efternamn alltid kommer bestå av två delar (Ex. McForest, GoldForce, StarSon, SilverHall, MountainDaughter). Det finns även ett val där det är möjligt att slumpa fram ett namn. Om ett namn som markeras redan är taget av en annan spelare, stoppas det från att användas igen. Det finns för tillfället inte möjlighet att byta namn på spelkaraktären i efterhand.

Systemet med att välja namn från rullistor, kan bidra till att skapa en tryggare internetprofil för yngre spelare. Detta eftersom de inte får använda sina riktiga namn som medlemsnamn - det blir mer anonymt. Tyvärr innebär systemet med rullistor också att valmöjligheterna för att skräddarsy sin spelkaraktär blir färre, särskilt då många av alternativen hunnit bli tagna.

Utseende

Ansikte

Skärmen som visas då spelaren väljer utseende

Sso karaktär

Spelarens avatar när denne precis anlänt till Moorland

Huvudartikel: Skönhet

Som grundval kan spelaren välja olika ansiktsformer, sminkningar, frisyrer, hårfärger, hudfärger och ögonfärger. Smink, frisyr och hårfärg går att ändra i efterhand tack vare skönhetssalongerna mot betalning i form av Star Coins. Det är även möjligt att ändra ansiktsform, hudfärg och ögonfärg. Detta görs genom att klicka på anslagstavlan i spelarens hemstall. Första gången är det gratis, sedan sker bytet mot en avgift på 329 Star Coins.

Spelaren kan inte välja sin avatars kläder och utrustning i detta första skede, utan detta görs inne i själva spelet med hjälp av affärer och belöningar från uppdrag.

Karaktärsblad

Karaktärsblad2

Spelarens karaktärsblad

Spelarens karaktärsblad samlar all information om avataren. Bladet visar nivå, erfarenhetspoäng, färdighetsbonusar som tillkommer med nivåer och klädbonusar, vilka kläder avataren bär, hur mycket Star Coins och Jorvik Shillings spelaren har och även hur många stjärnor denne har samlat på sig. I den andra fliken på samma blad kan spelaren även hitta information om sitt rykte med olika fraktioner.

Färdighetsbonus

Färdighetsbonusen står för hur duktig spelaren är på fyra olika färdigheter. Dessa fyra är Rida, Skötsel, Kommando och Hoppa. Dessa bonusar kombineras med de hästen ryttaren rider har. Bonusen kan öka beroende på vilka kläder ryttaren har på sig.

Rida står för hur snabbt hästen kan springa.

Skötsel står för hur länge spelaren kan rida innan hästen måste skötas om igen.

Kommando står för hur bra hästen svarar på ryttarens hjälper, såsom gas och broms och svänga.

Hoppa står för hur högt och långt hästen kan hoppa.

Rykte

Huvudartikel: Rykte

Spelarens rykte i Jorvik är mycket viktigt. Om invånarna inte litar på spelaren vill de inte ge ut uppgifter och uppdrag. Därför är det viktigt att spelaren lär känna människor inom olika ryktesfraktioner och hjälper dem med sysslor varje dag för att få tillgång till nya uppdrag.

Trivia

  • Många spelare har regerat negativt på att det endast går att spela spelet som en flicka, vilket SSE  försvarar med att spelets huvudstory är skriven speciellt för en kvinnlig karaktär.
  • Sedan uppdateringen 2015-4-15 hänger spelkaraktärens ansiksfärg ihop med resten av hudfärgen, vilket gjorde det möjligt att lägga till fler hudfärger. I denna uppdatering tillkom också funktionen att kunna ändra utséende på sin karaktär.