FANDOM

Star Stable Online
SSO
Speltitel Star Stable Online
Originaltitel Star Stable Online
Spelserie Okänt
Föregångare Starshine Legacy-spelen, Star Academy-spelen och Star Stable-spelen.
Uppföljare Okänt
Utgivningsår 2011
Utgiven i Okänt
Språk Svenska, Engelska, Franska, Norska, Spanska, Tyska, Ryska, Holländska, Polska, Ungerska, Italienska, Portugisiska
Utgivare Star Stable Entertainment
Utvecklare Pixel Tales
Genre MMORPG, Fantasy
Spelare Okänt
Format Microsoft Windows, Mac
Spelmotor Okänt
Media Nedladdning
Systemkrav Okänt
Producent Okänt
Författare Okänt
Leveldesign Okänt
Karaktärsdesign Okänt
Ljuddesign Okänt
Grafikdesign Okänt
Animation Okänt
Programmering Okänt
Speldesign Okänt
Internetsida Starstable.com
SSO

Star Stable Online, även känt som Star Stable, SSO och SS, är ett MMORPG "Massive Multiplayer Online Role Playing Game" som drivs av StarEntertainment AB. Spelet är baserat på Starshine Legacy-serien, Star Academy-serien och Star Stable-serien. Det började som ett arbete under 2007 som senare skrotades. 2010 köpte SSE rättigheterna till spelet och dess karaktärer och började utveckla en mer avancerad onlineversion utrustad med samma spelkänsla som i de tidigare spelen. Star stable online har sitt eget huvudkontor i Stockholm på Jakobsberg gatan.

Historia

Efter succén som började med Starshine Legacy, Star Academy och Star Stable-spelen påbörjades ett projekt för att skapa en onlineupplevelse med rollspelen i Star Stable-serien som grund. Under flera år pågick arbetet innan Starstable.com öppnade som ett av de allra första MMORPG om hästar.

Spelets design tog en radikal vändning under arbetet. Från början var spelet menat att ge känslan av att spelarkaraktären sågs från ett långt avstånd snett uppifrån om man dömer från screenshots från den tiden. Designen utvecklades och spelet blev mer istället som en nyversion av Star Stable, med samma grafiska grunddesign. Bildspelet intill visar fyra bilder från SSO's originalformat, och två bilder som visar hur Silvergladebyn såg ut innan den var fullt utvecklad. Från och med juni 2017 har spelet över 10 miljoner spelare.

Spelet finns för tillfället på följande språk:

  • Svenska
  • Engelska
  • Tyska
  • Franska
  • Spanska
  • Norska
  • Holländska
  • Ryska
  • Italienska
  • Polska
  • Ungerska
  • Portugisiska

Star Stable Online stängs ner några timmar för nya uppdateringar varje onsdag.

Handling

Star Stable Trailer 201200:59

Star Stable Trailer 2012

SSO:s trailer för 2012

Spelets handling bygger vidare på Starshine Legacy-spelen och Star Academy-spelen medan den ignorerar mycket som hänt i Star Stable-serien. Handlingen börjar minst två år efter händelserna i Starshine Legacy och minst tio år efter Star Stable: Vårryttaren.

Spelarkaraktären kommer till Moorlandstallet för att där spendera sommaren på ett av stallets ridläger. Hennes mål är att efter sommaren bli accepterad till Jorviks hippologiska institut och bosätta sig på Jorvik. Medan spelaren bygger upp sitt rykte med Jorviks befolkningen och börjar göra sig ett namn i området börjar mystiska saker hända och Fripp tillsammans med Ödesryttarna ber om spelarens hjälp. Garnok håller på att resa sig igen med hjälp av den mystiske Mr Sands och mörkerryttarna. Fripp och Aideens Beskyddare utbildar spelaren i de magiska kunskaper som ska hjälpa dem att rädda Jorvik.

Övriga funktioner

Förutom huvudberättelsen finns även bland annat följande funktioner:

Områden

..3.8

Spelkarta

I Star Stable Online finns det flera olika områden som spelaren kan utforska. Områdena öppnas upp för spelaren allt eftersom denne kommer upp i högre level.

Silverglade

Huvudartikel: Silverglade

Silverglade är det området i spelet som spelaren först kommer till. Området är spelet äldsta och innehåller bland annat Moorland, Silvergladebyn, Valedale och Firgrove.

Skördebygden

Huvudartikel: Skördebygden

Norra Skördebygden är det andra området som spelaren får tillgång till. I området ligger bland annat Jorvikstallet, Jarlaheim och De glömda hedarna. Området innehåller många gårdar och olika fält och släpptes först 2013-10-23.

Gyllenåsarnas dal

Huvudartikel: Gyllenåsarnas Dal

Spelaren får tillgång till Gyllenåsarnas dal först runt level 15. I området råder det en form av evig höst och de flesta träden i området bär gyllene blad. I området ligger bland annat Västkobbens FiskebyFågelskrämsåsen, Jaspers Pumpafarm och Kittelkärr. Områdets släpptes den 5 juni 2012 och är än så länge spelets minsta tillgängliga område.

Den Gömda Dinosauriens Dal

Huvudartikel: Den Gömda Dinosauriens Dal

Den Gömda Dinosauriens Dal släpptes till Star Stable Online den 19 november 2014. För att nå området måste spelaren vara i level 15 eller högre. I området är det alltid en evig vinter och spelarens hästar kan påverkas negativt av den starka kylan. Just nu är det bara nordsvensken, islandshästen, fjordhästen och haflingern som inte påverkas av den kylan, medan övriga hästar presterar till 85% av sin originala förmåga. Denna lägre prestationsförmåga gäller enbart så länge som hästen är inne i området.

Epona

Huvudartikel: Epona

Epona släpptes till Star Stable Online den 18 november 2015. För att kunna komma in i området måste spelaren ha nått minst level 16, vara star rider och dessutom gjort klart uppdragen med Helga och hennes familjs sommarhus, gett G.E.D-rapporterna från Ms Drake till Herman samt hjälpt Nic Stoneground med utforskningen av Den Gömda Dinosauriens Dal. Miljöerna i Epona liknar till viss del Norra Skördebygdens, men området innefattar också ny och egen grafik.

Sydhovens Halvö

Huvudartikel: Sydhovens Halvö

Sydhoven släpptes till Star Stable Online den 20 april 2016. För att kunna komma in i området måste man vara Star Rider och vara i minst level 7. I området ligger bland annat Sydhovens Gård. Området är klippigt och öde, med mycket öppen landskap.

Jorvik City

Huvudartikel: Jorvik City

Jorvik City är Jorviks huvudstad och släpptes den 7 December 2016. För att komma in i området måste man vara Star Rider och minst i level 9. Spelaren kan komma till området genom att ta bussen som går ifrån Fort Pinta; det går dock inte att ta med sin häst. Just nu finns det 3 platser öppna i staden: Aideen's Plaza, Governor's Fall och Pir 13.

Likheter med tidigare spel

Starshine Legacy

Huvudhandlingen i spelet är som en fortsättning på historien från Starshine Legacy-spelen och verkar ta vid några år efter det att Episod 4 avslutades. Ett flertal av karaktärerna från spelserien återkommer och även några av spelseriens platser går att återfinna i en nyversion i Star Stable Online.

Star Academy

Affischer från spelen går att hitta både i Café Pinta och i Jarlaheim. Det har vid tillfällen också pratats om Lisas liv som artist. En nyare version av Leonardo's glassbar kan hittas i Governor's Fall i Jorvik City. Några få karaktärer från serien kan också hittas i Star Stable Online.

Star Stable

Än så länge finns tre platser i New Jorvik som är nästintill identiska med de i Star Stable: Höstryttaren. Dessa är Valedalebyn, Firgrovebyn och Jorvikstallet. Designen har ändrats i både byarna och stallen, men grunden och namnen är densamma. Spelkartan påminner mycket om den från Höstryttaren.

Bildgalleri

Katt Ett bildgalleri finns tillgängligt för
Star Stable Online.

Trivia

  • Vi vet när handlingen utspelas efter att ha lyssnat på olika NPCs. Barney, Marley och Carney är söner till Ronnie Bob Summers, stallföreståndaren för Bayridgestallet, som ska ha dött tio år tidigare.
    • Detta skapar lite problem runt Starshine Legacy-karaktärernas ålder. James bör då vara åtminstone tjugo år gammal, men ser fortfarande ut som om han vore tio, medan hans syster och hennes vänner borde vara minst tjugosex, och fortfarande ser ut som sexton.
    • Längre in i spelet råder det oklarheter om Ronnie Bob, då hans tre söner säger att han är död medan hans dotter Courtney påstår att han fortfarande lever. Vem av syskonen som går att lita på är oklart.
  • Den första svenska spelserven (Air Star) öppnades för första gången för allmänheten 2011-09-26.

Externa länkar

Jorvik-spelen
Starshine Legacy: Episod 1Episod 2Episod 3Episod 4
Star Academy: Audition!Showtime!Breakthrough!Starstruck!
Star Stable: HöstryttarenVinterryttarenVårryttarenSommaryttaren
MMORPG: Star Stable Online
Mobilspel: Star Stable My Friends and HorsesStar Stable Horses

Starta en diskussion Diskussioner om Star Stable Online

Slumpartad wiki